Główny ekspert/ Główna ekspertka ds. badań i analiz (IBE/ZBU/PISA 2025/826/Główny ekspert ds. badań i analiz/1010/BIP)

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) jest placówką badawczą prowadzącą interdyscyplinarne badania naukowe oraz projekty wdrożeniowe dotyczące funkcjonowania i efektywności systemu edukacji w Polsce, a także powiązań edukacji z rynkiem pracy. Instytut uczestniczy w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych i wdrożeniowych, przygotowuje raporty, sporządza ekspertyzy oraz pełni funkcje doradcze. W Instytucie pracuje około 350 osób zajmujących się edukacją i rynkiem pracy, w tym uczeniem się przez całe życie. Zatrudniamy socjologów, psychologów, pedagogów, ekonomistów i politologów. Nasi pracownicy to w większości wybitni specjaliści w swoich dziedzinach, posiadający bogate doświadczenie zawodowe obejmujące prace badawcze i wdrożeniowe, współpracę z partnerami społecznymi, w tym biznesem, a także pracę dydaktyczną, pracę w administracji publicznej, marketingowych organizacjach badania rynku i opinii oraz organizacjach pozarządowych.

W związku z realizacją międzynarodowego projektu badawczego ,,IX cykl Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów 2025”Instytut Badań Edukacyjnych poszukuje osoby na stanowisko:

Główny ekspert/ Główna ekspertka ds. badań i analiz

Wymiar etatu: 1,0 (pełny etat)

Miejsce pracy: Instytut Badań Edukacyjnych oraz miejsce wskazane przez pracownika (praca hybrydowa)

Nr ref.:IBE/ZBU/PISA 2025/826/Główny ekspert ds. badań i analiz/1010/BIP

 

Główne obowiązki:

  • Prowadzenie działań związanych z przygotowaniem i realizacją badania PISA w szkołach, (prowadzonego wśród uczniów i dyrektorów szkół), udział w wypracowywaniu procedur i rozwiązań technicznych w badaniu, w tym w zakresie systemów związanych z realizacją badania i transferu danych;
  • Współpraca z wykonawcą badania w szkołach (firmą badawczą), udział w szkoleniu ankieterów do badania w szkołach
  • Przygotowywanie materiałów związanych z realizacją badania w Polsce na podstawie międzynarodowych standardów, w tym instrukcji, wytycznych, podręczników i innych;
  • Udział – we współpracy z innymi członkami zespołu – w adaptacji narzędzi badawczych, weryfikacji narzędzi w ramach systemów wykorzystywanych do realizacji badania, współpraca z międzynarodowym konsorcjum w tym zakresie;
  • Organizacja i nadzór nad procesami związanymi ze zbieraniem danych, ich weryfikacją, przygotowywaniem i dokumentowaniem danych, przetwarzaniem, zgodnie z wytycznymi międzynarodowego konsorcjum;
  • Udział w tworzeniu raportów z działań organizacyjnych i analitycznych;
  • Udział w analizach danych z badania, przygotowywanie raportów i zestawień związanych z wynikami badań;
  • Udział w działaniach upowszechniających badanie PISA oraz upowszechniających wyniki tych badań (np. udział w konferencjach, seminariach itp.);
  • Robocza współpraca z konsorcjum międzynarodowym badania PISA 2025, udział w delegacjach zagranicznych i szkoleniach z tym związanych;
  • Współpraca z innymi członkami zespołu w szczególności w obszarze przetwarzania i analizy danych z badań międzynarodowych prowadzonych przez Zespół Badań Umiejętności.

 

Wymagania wobec Kandydatów i Kandydatek:

  • Wykształcenie: wyższe magisterskie, preferowane z zakresu: socjologii, psychologii, ekonomii;
  • Min. 5-letnie doświadczenie związane z badaniami społecznymi/edukacyjnymi (realizacja/koordynacja prac badawczych);
  • Specjalistyczna wiedza i doświadczenie w przygotowywaniu, analizie i dokumentowaniu danych z ilościowych badań sondażowych prowadzonych na losowych próbach;
  • Wiedza i umiejętności techniczne w zakresie przetwarzania danych: ich struktur, sposobów konwersji między różnymi formatami plików i typami danych;
  • Doświadczenie w zarządzaniu danymi w badaniach sondażowych, w szczególności ich weryfikacji i sprawdzaniu poprawności;
  • Wiedza i doświadczenie z zakresu przygotowania narzędzi badawczych do badań ilościowych,
  • Umiejętność analizy danych ilościowych (mile widziane – z badań ze złożonymi schematami losowania) z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania (np. SPSS, Stata lub R);
  • Bardzo dobra znajomość procesów i metod badawczych, umiejętność ich planowania, znajomość ryzyk związanych z realizacją badań;
  • Umiejętność opracowywania raportów merytorycznych z badań, w szczególności przygotowywania danych, wykresów, schematów;
  • Znajomość i doświadczenie w wykorzystaniu systemów do realizacji badań w formie online (np. LimeSurvey i in.);
  • Bardzo dobra organizacja pracy, odpowiedzialność, systematyczność;
  • Dobra znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie, w stopniu niezbędnym do efektywnej komunikacji z międzynarodowym konsorcjum badawczym;
  • Komunikatywność, otwartość komunikacji, umiejętność pracy w zespole.

 

Mile widziane:

  • Doświadczenie w przygotowaniu prezentacji z wynikami badań;
  • Doświadczenie z zakresu realizacji projektów międzynarodowych;
  • Doświadczenie w realizacji badań edukacyjnych, w szczególności badań związanych z pomiarem umiejętności uczniów;
  • Umiejętności techniczne (aplikacje, sprzęt komputerowy).

 

Oferujemy:

  • pakiet benefitów: świadczenia w ramach ZFŚS, karta Medicover Sport;
  • możliwość korzystania na preferencyjnych warunkach z ubezpieczenia grupowego oraz prywatnej opieki medycznej;
  • unikatową możliwość uczestniczenia w tworzeniu rozwiązań edukacyjnych;
  • pracę w zespole dzielącym się wiedzą przy realizacji największego na świecie badania przeprowadzanego w szkołach z udziałem uczniów;
  • zatrudnienie w instytucie badawczym o długiej tradycji i bogatym doświadczeniu.

 Warunki zatrudnienia:

  • zatrudnienie na umowę o pracę;
  • umowa na 3-miesięczny okres próbny (z perspektywą zawarcia umowy na czas realizacji projektu  do 31.03.2027 r.);
  • miejsce wykonywania pracy: Instytut Badań Edukacyjnych oraz miejsce wskazane przez pracownika (praca hybrydowa);
  • wymiar etatu: 1,0;
  • wynagrodzenie zasadnicze miesięczne w zależności od doświadczenia i kompetencji Kandydata/Kandydatki: 10 000,00 - 13 000,00 zł brutto;
  • system czasu pracy: zadaniowy.

Osoby zainteresowane prosimy o przesyłanie CV oraz opcjonalnie listu motywacyjnego w terminie do 24.10.2024 na adres:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.

Prosimy o wpisanie w tytule e-maila: Nr ref.:IBE/ZBU/PISA 2025/826/Główny ekspert ds. badań i analiz/1010/BIP

Po etapie analizy wszystkich aplikacji, skontaktujemy się z wybranymi kandydatami i kandydatkami.

 

Dostępność:

Instytut Badań Edukacyjnych jest pracodawcą równych szans w zatrudnieniu. Aplikacje rozważane są z równą uwagą bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną czy też jakąkolwiek inną cechę prawnie chronioną. 

Jeśli Pani/Pan jest osobą z niepełnosprawnością, może skorzystać z pierwszeństwa w zatrudnieniu. Prosimy wraz z dokumentami aplikacyjnymi złożyć kopię dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność. 

W miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w Instytucie Badań Edukacyjnych, w rozumieniu przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, był mniejszy niż 6%.

 

Prosimy kandydatów i kandydatki o dołączenie Oświadczeń:

1. Oświadczenie o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych w kolejnych rekrutacjach:

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykorzystania ich w kolejnych naborach prowadzonych przez IBE przez okres najbliższych 6 miesięcy” – w przypadku chęci uczestnictwa w kolejnych naborach prowadzonych przez IBE przez okres najbliższych 6 miesięcy.

2. Oświadczenie o zgodzie na przetwarzanie szczególnych kategorii danych osobowych:

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie szczególnych kategorii danych osobowych, o których mowa w art. 9 ust. 1 RODO, które zamieściłem w CV, liście motywacyjnym lub załączonych do niego dokumentach” – jeśli w składanych dokumentach zawarte są szczególne kategorie danych, o których mowa w art. 9 ust. 1 RODO.

Informacja o Wewnętrznej procedurze dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Instytucie Badań Edukacyjnych

Instytut Badań Edukacyjnych informuje o przyjęciu Wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Procedura została opublikowana na stronie internetowej Instytutu Badań Edukacyjnych, w zakładce “INSTYTUT” (link do strony: https://ibe.edu.pl/pl/zgloszenia-naruszenia-prawa).

Informacja o przetwarzaniu danych osób ubiegających się o zatrudnienie.

Administrator

Administratorem Państwa danych przetwarzanych w ramach procesu rekrutacji jest Instytut Badań Edukacyjnych z siedzibą w Warszawie (01-180), przy ul. Górczewskiej 8 (IBE), jako pracodawca.

Inspektor ochrony danych

Mogą się Państwo kontaktować z inspektorem ochrony danych osobowych pod adresem poczty elektronicznej:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.  lub wysyłając korespondencję na adres siedziby IBE.

Cel i podstawy przetwarzania

Państwa dane osobowe w zakresie wskazanym w przepisach prawa pracy (art. 22 (1) ustawy z dn. 26 czerwca 1974 r. Kodeksu pracy (dalej: KP) oraz Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dn. 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej) będą przetwarzane w celu przeprowadzenia obecnego postępowania rekrutacyjnego (w przypadku danych określonych w art. 22 (1) § 1 pkt 1 – 3 KP podstawą jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO*, zaś w przypadku danych określonych w art. 22 (1) § 1 pkt 4 – 6 KP podstawą jest art. 6 ust. 1 lit. b RODO*), natomiast inne dane nie określone przepisami prawa – na podstawie Państwa zgody (art. 6 ust. 1 lit. a RODO*), która może zostać cofnięta w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony w zakresie zaistnienia wzajemnych roszczeń, jeżeli będą one dotyczyć zatrudnienia, na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez IBE lub przez stronę trzecią (art. 6 ust. 1 lit. f RODO*).

IBE będzie przetwarzał Państwa dane osobowe także w kolejnych naborach pracowników, jeżeli wyrażą Państwo na to zgodę (art. 6 ust. 1 lit. a RODO*), która może zostać cofnięta w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Jeżeli w dokumentach zawarte są dane szczególnych kategorii, o których mowa w art. 9 ust. 1 RODO*, konieczna będzie Państwa zgoda na ich przetwarzanie (art. 9 ust. 2 lit. a RODO*), która może zostać cofnięta w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Odbiorcy danych osobowych

Odbiorcami Państwa danych osobowych mogą być podmioty lub organy, którym IBE jest zobowiązany lub uprawniony udostępnić dane na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Ponadto mogą być one udostępnione podmiotowi świadczącemu na rzecz IBE usługę dostawy poczty elektronicznej lub innych systemów informatycznych oraz innym podmiotom przetwarzającym dane na podstawie umów powierzenia przetwarzania danych osobowych.

Okres przechowywania danych

Państwa dane osobowe w przypadku zatrudnienia w obecnym procesie rekrutacyjnym będą przetwarzane przez cały okres zatrudnienia, a następnie przez okres wskazany przez przepisy prawa pracy i inne przepisy szczególne.

Państwa dane osobowe w przypadku niezatrudnienia w obecnym procesie rekrutacyjnym będą przechowywane nie dłużej niż przez 3 lata, licząc od dnia  zakończenia procesu rekrutacji. 

W przypadku wyrażonej przez Państwa zgody na wykorzystywanie danych osobowych dla celów przyszłych rekrutacji, Państwa dane będą wykorzystywane przez 6 miesięcy, licząc od dnia zakończenia procesu rekrutacji.

Prawa osób, których dane dotyczą

Przysługują  Państwu poniższe prawa:

1) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;

2) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych osobowych;

3) prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych;

4) prawo do usunięcia danych osobowych;

5) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania;

6) prawo do wniesienia skargi do Prezesa UODO (na adres Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).

 

Informacja o wymogu podania danych

Podanie przez Państwa danych osobowych w zakresie wynikającym z art. 22 (1) KP jest dobrowolne, ale niezbędne, aby uczestniczyć w postępowaniu rekrutacyjnym. Podanie przez Państwa innych danych osobowych jest dobrowolne i pozostaje bez wpływu na możliwość udziału w procesie rekrutacyjnym.

* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.)

 

Dodatkowe informacje