Ekspert/ Ekspertka ds. badań i analiz (Nr. ref.: IBE BIP/ZBIE/33/Ekspert/Ekspertka ds. badań i analiz/2702/2025/BIP)

Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy (IBE PIB) jest placówką badawczą prowadzącą interdyscyplinarne badania naukowe oraz projekty wdrożeniowe dotyczące funkcjonowania i efektywności systemu edukacji w Polsce, a także powiązań edukacji z rynkiem pracy. Instytut uczestniczy w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych i wdrożeniowych, przygotowuje raporty, sporządza ekspertyzy oraz pełni funkcje doradcze. W Instytucie pracuje około 380 osób zajmujących się edukacją i rynkiem pracy, w tym uczeniem się przez całe życie. Zatrudniamy socjologów, psychologów, pedagogów, ekonomistów i politologów. Nasi pracownicy to w większości wybitni specjaliści w swoich dziedzinach, posiadający bogate doświadczenie zawodowe obejmujące prace badawcze i wdrożeniowe, współpracę z partnerami społecznymi, w tym biznesem, a także pracę dydaktyczną, pracę w administracji publicznej, marketingowych organizacjach badania rynku i opinii oraz organizacjach pozarządowych.

Aktualnie do Zespołu Badań Ilościowych i Eksperymentalnych, poszukujemy osoby na stanowisko:

Ekspert/ Ekspertka ds. badań i analiz 

Wymiar etatu: 1,0 (pełny etat)

Nr. ref.: IBE BIP/ZBIE/33/Ekspert/Ekspertka ds. badań i analiz/2702/2025/BIP

Miejsce wykonywania pracy: siedziba IBE PIB oraz miejsce wskazane przez pracownika (praca hybrydowa) ) lub miejsce wskazane przez pracownika (praca zdalna całkowita)

Główne obowiązki:

  • Projektowanie, rozwój i wdrażanie narzędzi informatycznych wspierających automatyzację procesu zbierania i przetwarzania danych ankietowych. 
  • Współpraca z podmiotami zewnętrznymi, zespołami badawczymi i IT w zakresie rozwoju narzędzi informatycznych wspierających proces zbierania i zautomatyzowanego przetwarzania danych z badań naukowych. 
  • Projektowanie i realizacja badań ilościowych, w tym badań ewaluacyjnych i eksperymentalnych, w obszarze edukacji. 
  • Opracowywanie narzędzi badawczych (np. kwestionariuszy, testów, ankiet) oraz ich walidacja.
  • Analiza i interpretacja danych ilościowych. 
  • Przygotowywanie raportów i analiz wyników badań realizowanych w zespole.
  • Publikowanie wyników badań w renomowanych czasopismach naukowych. 
  • Upowszechnianie wyników badań na konferencjach, sympozjach i warsztatach naukowych (krajowych i międzynarodowych). 
  • Współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami badawczymi w celu realizacji wspólnych projektów oraz wymiany wiedzy. 
  • Udział w działaniach organizacyjnych związanych z realizacją zadań zespołu.

Wymagania wobec kandydatów i kandydatek:

  • Wykształcenie wyższe (psychologia, socjologia, matematyka stosowana lub inne pokrewne kierunki ze specjalizacją w metodologii badań ilościowych w edukacji).
  • Minimum 5-letnie doświadczenie w prowadzeniu badań naukowych w zakresie edukacji, w tym w tworzeniu narzędzi badawczych oraz analizie danych ilościowych.
  • Doświadczenie w planowaniu i realizacji badań podłużnych i/lub eksperymentalnych.
  • Minimum 2-letnie doświadczenie w rozwijaniu systemów wspierających automatyzację zbierania i przetwarzania danych ankietowych, w tym w samodzielnym tworzeniu skryptów do automatyzacji.
  • Bardzo dobra znajomość narzędzi do analizy danych statystycznych (np. R, Mplus, Stata, SPSS) oraz umiejętność pracy z dużymi zbiorami danych (znajomość SQL).
  • Bardzo dobra znajomość języka programowania R.
  • Bardzo dobra znajomość środowiska LimeSurvey lub innego narzędzia open-source do projektowania i zarządzania ankietami, umożliwiającego elastyczne dostosowanie go do potrzeb realizowanych badań.
  • Doświadczenie w wizualizacji danych oraz ich prezentowaniu w sposób przystępny dla różnych odbiorców (np. wykresy, dashboardy, infografiki).
  • Bardzo dobra znajomość języka angielskiego, umożliwiająca współpracę międzynarodową i publikowanie w renomowanych czasopismach naukowych.
  • Umiejętność współpracy z różnorodnymi interesariuszami (instytucje publiczne, sektor edukacyjny, organizacje pozarządowe).
  • Doświadczenie w popularyzacji nauki, np. prowadzenie webinariów, warsztatów lub przygotowywanie materiałów edukacyjnych.

Oferujemy:

  • Pakiet benefitów, tj. karta Medicover Sport, ZFŚS.
  • Możliwość korzystania na preferencyjnych warunkach z ubezpieczenia grupowego oraz prywatnej opieki medycznej.
  • Bezpłatny parking pracowniczy.
  • Pracę w zespole dzielącym się wiedzą.
  • Zatrudnienie w instytucie badawczym o długiej tradycji i bogatym doświadczeniu.

Warunki zatrudnienia:

  • Zatrudnienie na umowę o pracę; 
  • Umowa na 3-miesięczny okres próbny;
  • Miejsce wykonywania pracy: siedziba IBE PIB oraz miejsce wskazane przez pracownika (praca hybrydowa) ) lub miejsce wskazane przez pracownika (praca zdalna całkowita);
  • Wymiar etatu: 1,0 (pełny etat)
  • System czasu pracy: podstawowy.

Osoby zainteresowane prosimy o przesyłanie CV oraz opcjonalnie listu motywacyjnego w terminie do 07.03.2025 r. na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi. ;

Prosimy o wpisanie w tytule e-maila: Nr ref.: IBE BIP/ZBIE/33/Ekspert/Ekspertka ds. badań i analiz/2702/2025/BIP

Po etapie analizy wszystkich aplikacji, skontaktujemy się z wybranymi kandydatami i kandydatkami.

Niniejszym informujemy, że zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi,  osoba taka zobowiązana jest do wypełnienia wymogów ustawowych w zakresie niekaralności (art. 21 ust. 2), w tym przedstawienia informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1939), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego. Koszt wydania takiego zaświadczenia obciąża osobę zatrudnianą.

Dostępność:

Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy jest pracodawcą równych szans w zatrudnieniu. Aplikacje rozważane są z równą uwagą bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną czy też jakąkolwiek inną cechę prawnie chronioną. 

Jeśli Pani/ Pan jest osobą z niepełnosprawnością, może skorzystać z pierwszeństwa w zatrudnieniu. Prosimy wraz z dokumentami aplikacyjnymi złożyć kopię dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność. 

W miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w Instytucie Badań Edukacyjnych - Państwowym Instytucie Badawczym, w rozumieniu przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, był mniejszy niż 6%.

Prosimy kandydatów i kandydatki o dołączenie Oświadczeń:

1. Oświadczenie o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych w kolejnych rekrutacjach:

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykorzystania ich w kolejnych naborach prowadzonych przez IBE PIB przez okres najbliższych 6 miesięcy” – w przypadku chęci uczestnictwa w kolejnych naborach prowadzonych przez IBE PIB przez okres najbliższych 6 miesięcy.

2. Oświadczenie o zgodzie na przetwarzanie szczególnych kategorii danych osobowych:

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie szczególnych kategorii danych osobowych, o których mowa w art. 9 ust. 1 RODO, które zamieściłem w CV, liście motywacyjnym lub załączonych do niego dokumentach” – jeśli w składanych dokumentach zawarte są szczególne kategorie danych, o których mowa w art. 9 ust. 1 RODO.

Informacja o Wewnętrznej procedurze dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Instytucie Badań Edukacyjnych - Państwowym Instytucie Badawczym

Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy informuje o przyjęciu Wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Procedura została opublikowana na stronie internetowej Instytutu Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy, w zakładce “INSTYTUT” (link do strony: https://ibe.edu.pl/pl/zgloszenia-naruszenia-prawa).

Informacja o przetwarzaniu danych osób ubiegających się o zatrudnienie.

Administrator

Administratorem Państwa danych przetwarzanych w ramach procesu rekrutacji jest Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy z siedzibą w Warszawie (01-180), przy ul. Górczewskiej 8 (IBE PIB), jako pracodawca.

Inspektor ochrony danych

Mogą się Państwo kontaktować z inspektorem ochrony danych osobowych pod adresem poczty elektronicznej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi. lub wysyłając korespondencję na adres siedziby IBE PIB.

Cel i podstawy przetwarzania

Państwa dane osobowe w zakresie wskazanym w przepisach prawa pracy (art. 22 (1) ustawy z dn. 26 czerwca 1974 r. Kodeksu pracy (dalej: KP) oraz Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dn. 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej) będą przetwarzane w celu przeprowadzenia obecnego postępowania rekrutacyjnego (w przypadku danych określonych w art. 22 (1) § 1 pkt 1 – 3 KP podstawą jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO*, zaś w przypadku danych określonych w art. 22 (1) § 1 pkt 4 – 6 KP podstawą jest art. 6 ust. 1 lit. b RODO*), natomiast inne dane nie określone przepisami prawa – na podstawie Państwa zgody (art. 6 ust. 1 lit. a RODO*), która może zostać cofnięta w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony w zakresie zaistnienia wzajemnych roszczeń, jeżeli będą one dotyczyć zatrudnienia, na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez IBE PIB lub przez stronę trzecią (art. 6 ust. 1 lit. f RODO*).

IBE PIB będzie przetwarzał Państwa dane osobowe także w kolejnych naborach pracowników, jeżeli wyrażą Państwo na to zgodę (art. 6 ust. 1 lit. a RODO*), która może zostać cofnięta w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Jeżeli w dokumentach zawarte są dane szczególnych kategorii, o których mowa w art. 9 ust. 1 RODO*, konieczna będzie Państwa zgoda na ich przetwarzanie (art. 9 ust. 2 lit. a RODO*), która może zostać cofnięta w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Odbiorcy danych osobowych

Odbiorcami Państwa danych osobowych mogą być podmioty lub organy, którym IBE PIB jest zobowiązany lub uprawniony udostępnić dane na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Ponadto mogą być one udostępnione podmiotowi świadczącemu na rzecz IBE PIB usługę dostawy poczty elektronicznej lub innych systemów informatycznych oraz innym podmiotom przetwarzającym dane na podstawie umów powierzenia przetwarzania danych osobowych.

Okres przechowywania danych

Państwa dane osobowe w przypadku zatrudnienia w obecnym procesie rekrutacyjnym będą przetwarzane przez cały okres zatrudnienia, a następnie przez okres wskazany przez przepisy prawa pracy i inne przepisy szczególne.

Państwa dane osobowe w przypadku niezatrudnienia w obecnym procesie rekrutacyjnym będą przechowywane nie dłużej niż przez 3 lata, licząc od dnia  zakończenia procesu rekrutacji. 

W przypadku wyrażonej przez Państwa zgody na wykorzystywanie danych osobowych dla celów przyszłych rekrutacji, Państwa dane będą wykorzystywane przez 6 miesięcy, licząc od dnia zakończenia procesu rekrutacji.

Prawa osób, których dane dotyczą

Przysługują  Państwu poniższe prawa:

1) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;

2) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych osobowych;

3) prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych;

4) prawo do usunięcia danych osobowych;

5) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania;

6) prawo do wniesienia skargi do Prezesa UODO (na adres Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).

Informacja o wymogu podania danych

Podanie przez Państwa danych osobowych w zakresie wynikającym z art. 22 (1) KP jest dobrowolne, ale niezbędne, aby uczestniczyć w postępowaniu rekrutacyjnym. Podanie przez Państwa innych danych osobowych jest dobrowolne i pozostaje bez wpływu na możliwość udziału w procesie rekrutacyjnym.

* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.)