Opracowanie narzędzia informatycznego do rozpoznawania w nieprzetworzonych danych tekstowych dot. ofert pracy ściśle określonych jednostek nazwanych (Named-Entity Recognition/NER).

Opracowanie narzędzia informatycznego do rozpoznawania w nieprzetworzonych danych tekstowych dot. ofert pracy ściśle określonych jednostek nazwanych (Named-Entity Recognition).

 

I Informacja wstępna

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE)

ul. Górczewska 8, 01-180 Warszawa,

tel.: (22) 241-71-00; fax: (22) 241-71-11,

Internet: http://www.kwalifikacje.edu.pl/pl/
zwany dalej „Zapraszającym”,

działając na podstawie art. 84 ustawy z dnia 11 września 2019 roku - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2023 r. poz. 1605z późn. zm.) zwanej dalej „Ustawą”,

 

zaprasza do uczestnictwa we wstępnych konsultacjach rynkowych,

w celu pozyskania informacji niezbędnych do przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na usługę opracowania narzędzia informatycznego do rozpoznawania w nieprzetworzonych danych tekstowych dot. ofert pracy ściśle określonych jednostek nazwanych (Natural Language Processing sub-task: Named-Entity Recognition/NER). Narzędzie zostanie przygotowane przy użyciu języka programowania Python oraz nowoczesnych (state-of-the-art) metod przetwarzania języka naturalnego, bazujących na dużych modelach językowych (large language models, LLM), lub na:

          metodach opartych na regułach (rule-based),

          klasycznych modelach uczenia maszynowego (np. CRF, SVM),

          sieciach neuronowych wyspecjalizowanych pod NER (np. BiLSTM-CRF, BERT-CRF),

          hybrydowych podejściach łączących różne metody.

Opracowane przez Instytut Badań Edukacyjnych oprzyrządowanie do prognozowania zapotrzebowania na zawody, kwalifikacje i umiejętności zostało wykorzystane do stworzenia prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego w świetle Ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. O zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty z dnia 14 grudnia 2016 r (Dz. U. Z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290 i 1669) w celu wykorzystania do podziału części oświatowej subwencji ogólnej między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego na następny rok kalendarzowy przy różnicowaniu kwot ustalanych na uczniów objętych kształceniem zawodowym (ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. poz. 2203) oraz ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1530) w art. 28 w ust. 6). Prognoza ma również na celu wsparcie w opiniowaniu przez wojewódzką radę rynku pracy w sprawie zasadności kształcenia w danym zawodzie zgodnie z potrzebami rynku oraz w corocznym określaniu i ogłaszaniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym wykazu zawodów, w których za przygotowanie zawodowe młodocianych pracowników może być dokonywana refundacja (zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 1149, 1544, 1629, 1669 i 2077)).

Do ustalenia prognozy wykorzystywano nie tylko rezultaty najnowszych dostępnych badań ilościowych, ale też przeprowadzano własne analizy danych źródłowych pochodzących z badań Głównego Urzędu Statystycznego (Badanie pn. Zapotrzebowanie rynku pracy na pracowników według zawodów), Monitorowania Karier Absolwentów Szkół Ponadpodstawowych, Systemu Informacji Oświatowej i innych. Jednak te wyniki nie dają odpowiednio szczegółowej informacji o zapotrzebowaniu na kwalifikacje i umiejętności.

Dotychczasowe działania podejmowanie w projekcie ZSK zmierzające do badania zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego były ukierunkowane gównie na analizę zawodów. Zintegrowany System Kwalifikacji zwraca z kolei uwagę na kwalifikacje, które rozwijają się w związku z wprowadzaniem nowych kwalifikacji wolnorynkowych oraz rozwojem koncepcji mikropoświadczeń. W związku z tym istnieje duża potrzeba badania i prognozowania nie tylko zapotrzebowania na zawody, ale również na umiejętności i kwalifikacje.

Dla pełnego zrozumienia przemian zachodzących w popycie na pracę należy zintegrować dotychczasowe działania w zakresie analizy zapotrzebowania na zawody z analizą zapotrzebowania na kwalifikacje i umiejętności. Statystyka oficjalna nie dostarcza bowiem danych nt. umiejętności i kwalifikacji. W celu uzupełnienia analiz zapotrzebowania na zawody o inne informacje o zapotrzebowaniu na pracowników, w szczególności o zapotrzebowaniu na umiejętności i kwalifikacje należy poszerzyć zakres analizowanych źródeł danych. Informacje niezbędne do tego typu analiz można pozyskać z Internetu, m.in. z treści internetowych ogłoszeń o pracy. Jednak treści te występują w formie nieustrukturyzowanego tekstu, którego badanie z odpowiednią skutecznością wymaga zastosowania dedykowanych i nowoczesnych metod przetwarzania dużych zbiorów danych tekstowych zawierających język naturalny. Analiza treści internetowych ofert pracy wiąże się z koniecznością opracmiesięowania zaawansowanych narzędzi informatycznych. Opracowania takiego narzędzia jest przedmiotem niniejszego zamówienia.

Załącznikiem do niniejszego ogłoszenia jest wstępna wersja założeń Opisu Przedmiotu Zamówienia dla zapewnienia usługi opracowania narzędzia informatycznego do rozpoznawania w nieprzetworzonych danych tekstowych dot. ofert pracy ściśle określonych jednostek nazwanych.

 

 

II Uczestnicy wstępnych konsultacji rynkowych, warunki udziału

1.Uczestnikiem wstępnych konsultacji rynkowych (dalej „Uczestnik”) może być podmiot lub osoba, która posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie niezbędnym do wykonania zamówienia, tj. opracowania narzędzia informatycznego do rozpoznawania w nieprzetworzonych danych tekstowych dot. ofert pracy ściśle określonych jednostek nazwanych.  

2.Wszystkie podmioty/osoby posiadające wiedzę nt. przedmiotu przyszłego zamówienia publicznego i są zainteresowane udziałem w konsultacjach, proszone są o zgłoszenie tego zamiaru poprzez przesłanie Zapraszającemu drogą mailową, wniosku o dopuszczenie do konsultacji, który stanowi załącznik nr 1 do niniejszego ogłoszenia.

3.Uczestnik może brać udział w konsultacjach wspólnie z innymi podmiotami.

 

III Cel i przedmiot wstępnych konsultacji rynkowych

Celem wstępnych konsultacji jest zgromadzenie informacji niezbędnych do przygotowania specyfikacji warunków zamówienia, w tym opisu przedmiotu zamówienia, dotyczących:

1.zakresu zadań podmiotów realizujących zamówienie;

2.zakresu wymagań i kryteriów wyboru dla zespołu realizującego zamówienie (doświadczenie);

3.zakresu działań możliwych do zrealizowania w wyznaczonym terminie;

 

IV Zasady prowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych

1. Konsultacje będą prowadzone w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie potencjalnych wykonawców i oferowanych przez nich rozwiązań. Zapraszający i Uczestnicy konsultacji zobowiązani są do postępowania w taki sposób, aby nie nastąpiło ograniczenie, utrudnienie lub uniemożliwienie udziału Uczestników, będących potencjalnymi wykonawcami, w procedurach wynikających z przepisów Ustawy.

2. Konsultacje będą prowadzone do momentu, gdy Zapraszający uzyska wszelkie niezbędne informacje do przygotowania dokumentu wskazanego w części III w zakresie wystarczającym dla wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą.

3.Uruchomienie procedury konsultacji następuje w dniu publikacji niniejszego Ogłoszenia na stronie internetowej Zapraszającego.

4.Planowany termin przeprowadzenia konsultacji: sukcesywnie od dnia publikacji na stronie internetowej Zapraszającego.

5.Termin, o którym mowa w pkt 4 powyżej, może ulec zmianie: skróceniu bądź wydłużeniu w zależności o tego, czy Zapraszający osiągnie cel wskazany w części III Ogłoszenia. O fakcie zmiany terminu Uczestnicy zostaną powiadomieni za pośrednictwem strony internetowej Zapraszającego lub drogą e-mailową.

6.Zapraszający przyjmuje zgłoszenia do udziału w konsultacji na podstawie przesłanych mu Wniosków o dopuszczenie do konsultacji. Zostaną do nich zaproszeni Uczestnicy, którzy spełnią warunki wskazane w części II Ogłoszenia.

7.Konsultacje prowadzone w formie spotkań online lub wymiany korespondencji (za pośrednictwem poczty elektronicznej). Narzędzie komunikacji zostanie doprecyzowane indywidualnie z każdym z dopuszczonych Uczestników. Zakłada się, że spotkania będą odbywały się w godzinach pracy Zamawiającego, obejmujących w dni robocze godziny: 8:30-15:30.

8.Konsultacje prowadzone będą w języku polskim. Do dokumentów sporządzanych w języku innym niż polski należy załączyć tłumaczenie podpisane przez Uczestnika. Jeżeli Uczestnik nie posługuje się językiem polskim, winien zapewnić tłumacza.

9.Za udział w konsultacjach Uczestnicy nie otrzymują wynagrodzenia.

10.Przystąpienie Uczestnika do konsultacji jest równoznaczne z udzieleniem bezwarunkowej zgody na wykorzystanie przekazywanych informacji oraz utworów stanowiących przedmiot praw autorskich (w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz.U. z 2019 r. poz. 1231 z późn. zm.) na potrzeby przygotowania i realizacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, określonego szczegółowo w części I Ogłoszenia, w zakresie wskazanym w części III Ogłoszenia. Tym samym Uczestnicy przystępujący do konsultacji automatycznie udzielają zgody na wykorzystanie przez Zapraszającego przekazanych informacji w treści przyszłych specyfikacji istotnych warunków zamówienia i innych dokumentów, wynikających z procedur udzielania zamówień publicznych.

11. Przystąpienie Uczestnika do konsultacji jest również zezwoleniem na rozporządzanie i korzystanie z opracowań utworów oraz stanowi zapewnienie ze strony Uczestnika, że wykorzystanie utworów przez Zapraszającego nie będzie naruszało praw osób trzecich.

12. W przypadku udostępnienia dokumentów zawierających tajemnicę handlową, Uczestnik każdorazowo powinien wnieść stosowne zastrzeżenie dotyczące niejawności danych.

 

V Wniosek - uczestnictwo we wstępnych konsultacjach rynkowych

1. Wnioski o dopuszczenie do konsultacji można składać w terminie do dnia  20 września 2024 r. drogą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.

 

VI Informacje dodatkowe

1.Osobami upoważnionymi do porozumiewania się z Uczestnikami konsultacji ze strony Zapraszającego są:

$1a.     Maria Hofman, e-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.

$1b.     Robert Pater, e-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.

$1c.      Herman Cherniaiev, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.

2.Zapraszający zastrzega sobie prawo zwrócenia się o doradztwo lub informacje objęte przedmiotem konsultacji do wybranych podmiotów, od których nie otrzymał Wniosku o dopuszczenie do konsultacji lub od którego otrzymał niepełne informacje dotyczące przedmiotu konsultacji.

3.Niniejsze ogłoszenie nie stanowi zaproszenia do złożenia oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego, ani nie jest ogłoszeniem o zamówieniu w rozumieniu przepisów Ustawy oraz nie stanowi postępowania w trybie przetargu nieograniczonego.

4.Zapraszający zastrzega sobie prawo do zakończenia konsultacji na każdym jego etapie bez podania przyczyn.

5.Uczestnikom konsultacji nie przysługują środki ochrony prawnej, o których mowa w Ustawie.

 

 

Informację wytworzył: Zbigniew Obłoza
Informację udostępniłZbigniew Obłoza
Informacje zmodyfikował
Data wytworzenia: 2024-09-04
Data udostępnienia: 2024-09-04

 

 

 

 

Dodatkowe informacje